MCU_T_R_Y

[STM32F4x9] DMA2D(Chrom-Art Accelerator) 는 어떻게/어디에 쓰는가?

STM32F4

[STM32F4x9] DMA2D(Chrom-Art Accelerator) 는 어떻게/어디에 쓰는가?

트라이문 2018. 9. 6. 19:58

How Does it Work? STM32F429 DMA2D for Graphics

If you're interested in what a DMA2D peripheral can do for graphics display in your microcontroller applications... this article from Francis Lamotte explains how it works and provides a demonstration on the STM32F429 (a Cortex-M4 based MCU with an integrated DMA2D, LCD controller and SDRAM controller):<br /><br /><a href="http://www.embedded.com/design/mcus-processors-and-socs/4426244/2/Building-eye-catching-GUIs-for-your-embedded-MCU-designs" target="_blank" rel="nofollow" style="color: rgb(34, 108, 34); text-decoration-line: none;">http://www.embedded.com/design/mcus-...ed-MCU-designs</a><br /><br />He describes the implementation on STM32F429 EvoPrimer. The sources for his examples are available at <a href="http://www.stm32circle.com/resources/stm3242Iprimer.php" target="_blank" rel="nofollow" style="color: rgb(34, 108, 34); text-decoration-line: none;">stm32circle.com</a><br /><br />The sources are those used in the demo in this video... 


STM32F7 를 공부하다 보니, SDRAM을 왜 사용하는지를 알아 보면서 여기까지 왔네요.
STM32F4x9 나 STM32F7xx(모두 다 있는 것은 아님) 는 Chrom-Art-Accelerator 라는  내부의 디코더와
SDRAM 메모리 와 DMA를 이용해서 MCU에 부하를 주지 않고 LCD를 제어할 수 있습니다.

첨부한 YOUTUBE 영상은 얼마나 자연스럽게 영상이 표현되는지 나옵니다.
이 가속기는 여러가지 기능을 갖고 있는데, 2개의 영상을 겹치거나, 1영상에 다른 영상을 위로 올리거나 
가장자리를 부드럽게 하는 등의 효과도 갖고 있습니다.
뭐, 게임을 만들어도 될 정도네요. ^^


악, 게임이 있네요. 젠장!!